To the Blog of Enlaces 2007, a language and cultural engagement class project from the College of Education and Human Development (COEHD) of the University of Texas at San Antonio.

Saturday, June 9, 2007

¡Que emoción!

Estoy esperando con anticipación que llegue el domingo. Hace rato hablé con mi prima que vive en Monterrey. Se las quiero presentar llegando allá. Es una persona super divertida y muy chistosa.
Estoy ancisosa de conocer a los pequeñuelos con los que vanos a trabajar. Ayer al platicar sobre la lección que estamos preparando, me recordó a cuando yo di clases en la escuela Storm por 10 años. Como extraño alos niños.
Me da mucho gusto tener la oportunidad de trabajar con mis compañeras Rocío y Gracie. Yo se que vamos a hacer un trabajo estupendo al dar nuestra lección sobre el libro, "Las tortillas de Magda". ES un libro muy simpático.

Otra cosita...Sandra, me faltó una calcamonía del logo ENLACES. Tendré que hacer una de las bolsas llegando a Monterrey. Favor de llevarme una calcamonía el domingo.

Laters,

Claudia "Yaya"

Friday, June 8, 2007

Casi listos

Ya es viernes y despues de todos estos dias en los que nos hemos reunido, para revisar lo que es el transnacionalismo y comenzar a darle forma a las ideas que tenemos para la clase que daremos en Mexico, la expectativa de lo que encontremos en las escuelas en Monterrey es grande.
Nos hemos pasado la tarde comprando materiales para la clase que daremos y al mismo tiempo aun nos quedan tantas cosas por hacer.
Siempre es interesante conocer la cultura y educacion de otros pueblos y el desarrollo de una vision con diferentes perspectivas es algo que siempre puede ayudarnos en nuestra profesion o en el futuro. El aprendizaje nunca esta de mas y siempre es una gota mas de energia para nuestra existencia.
Ya con los motores calentandose para el viaje, nos vemos el domingo para iniciar un muy interesante enlace educativo y cultural.

great idea sandra and eduardo

Como maestros siempre compartimos ideas. No se les olviden los objetivos de la lección, es bien importante y tambien el tipo de evaluación que van a hacer en la que verifican lo que aprendieron los niños en la lección. Puede ser que utilizen la observación, pueden tomar notas, pueden crear gráficas para organizar lo que discuten los niños, etc....

lecciones

Hola, Si tienen alguna pregunta sobre las lecciones o algun trabajo por favor de escribirlo en el blog. Nos estaremos comunicando de esa manera. Las entradas al blog deben de ser acerca de algo interesante que hayan aprendido o que quieran compartir conmigo. Tambien pueden hacer preguntas sobre los trabajos que tienen que desarrollar. Que pasen buen fin de semana.

Lesson Plan Form

I just posted the Lesson Plan Form for Monterrey that Claudia sent. Please check often where it says "Downloads" on the right column for any new important documents. Remember that in Mexico you can access this blog by typing its address http://www.enlaces2007.net/ in any web browser. The hotels have a conference room with free internet access, and also in every room in case you bring a laptop.
If you need help with posting, you can find guidance and answers to all your questions by visiting the help center.
I'm very exited since we are just hours away from our trip... Today we went shopping for the materials needed for the class in Monterrey. We bought envelopes, one cent stamps, and a box that we are going to convert in a "mail box". The idea is that students write letters to imaginary friends and families living in "another place" as a way to keep ties with them. They will learn the fundamentals on how to write a letter while they keep an eye on sentence's structures, syntax, and communicative language in Spanish. I know we have a lot of more experienced teachers in our group, so I really appreciate any ideas and suggestions for our class.
Finally, let me thank you all for your enthusiasm in keeping this blog and don't hesitate to contact me if you have any question; and don't forget to post your ideas and experiences very often.

Hola class

Hola Class
Thank you Eduardo for helping me!!!

Thursday, June 7, 2007

My First Blog!

Hello everyone! Estoy muy emocianada de ser parte de un grupo tan especial!

Wednesday, June 6, 2007

Presentación por la Dra. Patricia Sánchez

Hoy tuvimos una presentación sobre “Transnacionalismo” por la Dra. Patricia Sánchez. Aprendimos la definición del término y analizamos un fenómeno que a veces no se toma en cuenta por los maestros: los niños que se educan forzosamente entre dos o más culturas debido a que sus familias se desplazan por motivos legales o de trabajo.
La Dra. se refirió a investigaciones realizadas con estudiantes y a sus propias experiencias, ya que cuando niña ella se educó en escuelas de EE. UU. y México.
Al finalizar la exposición, hicimos preguntas y abundamos sobre el tema. Aquí se puede la presentación de la Dra. Sánchez en su totalidad: CLICK

Tuesday, June 5, 2007

Nuestra primera clase

Hoy fue nuestro primer día de clases y dedicamos mucho tiempo a llenar las planillas requeridas para los estudiantes que viajan al extranjero. Luego la Dr. Cortez, profesora que impartirá nuestras clases durante el tiempo que estemos en San Antonio, nos presentó el programa de estudios. Escribimos los conocimientos e información que tenemos en la actualidad sobre la ciudad de Monterrey y nuestras expectativas de aprendizaje durante el viaje. Al final del curso haremos una descripción de lo aprendido para comparar nuestro aprovechamiento.

La cadencia del curso será bastante rápida, ya que tenemos programado un calendario lleno de actividades. Me deleité haciendo una tarea para entregar mañana en clase que se llama “Conocimiento” y es un cuestionario que nos ayuda a reflexionar sobre nuestra conceptualización cultural. Aquí se los muestro:

Adapted from Josie Mendez-Negrete “Conocimiento”
Cultural Conocimiento

Name: Eduardo Valenzuela I like to be called: Ed or Eddy (My father was also called Eddy).

I was born in Havana, Cuba.

On my father’s side, I trace my ancestry to Canary Islands, Spain (both grandparents).

On my mother’s side, I trace my ancestry to Spain (grandfather) and Africa (great-grandmother).

The region(s) I associate with my ancestry is/are: The Caribbean, and Africa.

What is your ethnicity? Which box would you check on the census form? Hispanic.

Identify three attributes, characteristics, or behavior that tells someone about your culture:

  1. When I speak Spanish, I mispronounce the letters “R” and “S” which is a characteristic of Cubans and Puertoricans.
  2. I use body language, make gestures with my hands during a conversation, and my voice is loud.
  3. If I heard the rhythm of a “conga” I start moving, and if it is a sacred African song... I dance!

Culture is: What I have found through my life in different social surroundings that I had chosen to be part of, or to identify as mine. I don’t believe in a “cultural destiny” or in a preconceived set of standards that I’m condemned to accept. I see culture as a personal choice from a collective sociological experience to an individual psychological assumption.

In my family, culture means: To do the same that everybody else does; to think like everybody thinks; to perpetuate a generational idiosyncrasy that leave very little room for individuality.

Cultural Identity means: According to the latest definition given in 1997 by Encyclopedia Britannica it means "assigning to things and events certain meanings that cannot be grasped with the senses alone." That definition is also known by the term “symboling”. My definition of cultural identity is the self-acceptance of determined characteristics (at will) which provides a correlation between individuality and a group.

Surface culture can be expressed by: What some people believe is supposed to be a specific cultural identity. When surface culture is perceived as a dominant social factor of psychological repression, it may lead to stereotypes. It is very common for some individuals of an ethnic group to follow certain concatenated behaviors based solely on references from broad cultural information.

Deep culture implies that: A person consciously or unconsciously exteriorizes fixed behaviors as representation of learned experiences. Deep culture is equivalent to iconolatry in the sense that a person belonging to a certain group worships his cultural inheritance.

Sociocultural identities I accept: (There’s no right or wrong answer, please write those that apply to you)


Racial______________________ Ethnic______________________

Gender_____________________ Cultural____________X________

Social______________________ Political_____________________

Professional_______ X _______ Religious____________________

Other_________________________________________________________________________

Monday, June 4, 2007

What is Enlaces?

Enlaces is a class that I'm taking at UTSA where we will learn, experience, and engage in language learning, language teaching, and cultural activities during the summer 2007 in Monterrey, Mexico. We will conduct field experiences in public schools and other cultural settings, and will have the opportunity to participate in a variety of cultural activities. We will visit museums, art exhibits, folk's artisans, and learn from Mexican teachers and students.
The main course objectives are:


  • To gain valuable teaching experience through the practical application of methods and strategies in classroom settings in Mexico.


  • To learn key aspects of Mexican culture and experience them first-hand in the country.


  • To gain valuable cross-cultural experiences and understanding.


  • To gain first-hand knowledge of a Mexican public education system.


  • To acquire an understanding of an appreciation for the field of teaching and learning.

Welcome to my blog... ¡Bienvenidos! I’m very excited about this opportunity to learn about the educational system in Monterrey. We will be visiting the Universidad Autónoma de Nuevo León and several schools in the area. I would like to invite each of my peers and other students to post their thoughts and experiences in this space. Todos están invitados a participar en esta bitácora y compartir vuestras experiencias e ideas. This is also a journal where I will be recording our daily activities and sharing some photos of our trip. If everything goes as planned, we will be departing on June 10 around 3:00 PM.